Voordat we direct de diepte in duiken. Wat is een PIM-systeem eigenlijk? Een PIM (Product Informatie Management) systeem is een centrale plek waar je al je productinformatie beheert.
Je kunt hierbij denken aan titels, beschrijvingen, maten, kleuren, afbeeldingen, kenmerken, leveranciersinfo en meer.
Waarom heb je als winkelier een PIM (Product Informatie Management) systeem nodig
Het belangrijkste voordeel van een PIM-systeem is dat je alle productinformatie beheert op één plek. Dit betekent dat je de informatie niet langer handmatig hoeft in te voeren in verschillende systemen.
Stel je verkoopt online op je eigen webshop en bol. Wanneer je geen PIM-systeem gebruikt dan moet je op beide kanalen handmatig alle producten invoeren en verrijken. Hierin gaat heel veel tijd zitten.
Met een PIM-systeem hoeft dit niet. Je beheert alle informatie van alle producten op één centrale plek. Dankzij een koppeling met de verkoopkanalen wordt deze productinformatie automatisch overgenomen.
Je hebt dus meer grip op je productaanbod. De kans op fouten is veel kleiner en je kunt veel makkelijker opschalen naar verkopen op meerdere online verkoopkanalen.
In een goed PIM-systeem zit ook een zoekfunctie. Dit is handig wanneer je een breed assortiment hebt. Je kunt door te zoeken op producttermen je artikelen makkelijk vinden en bijwerken.
Een PIM-Systeem is onderdeel van Retail2Market
Aan de basis van Retail2Market ligt een PIM-systeem. We vinden het belangrijk dat winkeliers hun producten eenvoudig kunnen beheren.
Dankzij de koppeling met het kassasysteem worden beschikbare producten met productinformatie automatisch ingeladen. In Retail2Market kun je de productinformatie verder aanvullen met SEO geschikte titels, teksten, kenmerken en afbeeldingen.
Deze producten kun je vervolgens plaatsen op alle gekoppelde verkoopplatforms. Zoals je webshop, bol, To Be Dressed, Sportdeal en meer. Moet een product worden aangepast. Dan voer je deze wijziging eenmalig door in Retail2Market bij de productgegevens. Dit wordt dan automatisch verwerkt op al je verkoopkanalen.
Onze klanten besparen dankzij ons product informatie management systeem al snel 30% van hun tijd.
Wat kost een PIM-systeem?
Je hebt PIM-systemen in veel verschillende vormen. Aan sommige systemen zit een behoorlijk kostenplaatje verbonden. Zo vraagt KatanaPIM € 399,- per maand. Dit soort systemen zijn vooral gericht op groothandelaren. Onbetaalbaar voor de gemiddelde zelfstandige winkelier, dat begrijpen wij.
Retail2Market is juist voor zelfstandige winkeliers ontwikkeld. Dit betekent dat onze prijs daar ook op aansluit. Daarnaast heb je met Retail2Market niet alleen een PIM-systeem, maar ook direct de koppeling naar je online verkoopkanalen en een order management systeem. Zo kun je ook direct snel en foutloos al je online bestellingen en retouren verwerken.
Heb je nog geen centraal systeem voor je productinformatie?
Plan een online demo. We laten je graag zien hoe Retail2Market werkt.