Wat is live commerce?
De toekomst van online winkelen live!

Wat is live commerce?

Live commerce is een combinatie van livestreams en online shoppen. Tijdens een livestream presenteren merken en influencers producten, beantwoorden ze vragen van kijkers en stimuleren ze directe aankopen.

Welke platforms ondersteunen live commerce?

Live commerce is populair op platformen zoals:

  • Instagram Live
  • Facebook Live
  • Youtube Live
  • TikTok Live
  • TikTok Shop (nog niet in Nederland)


Misschien heb je ze al eens voorbij zien komen. Livestreams waarin producten worden getoond en vragen worden beantwoord. Het begon als een trend in China en het is nu ook een van de nieuwste trends in de Europese e-commerce wereld. In 2024 werd in de Benelux een omzet van € 101,3 miljoen uit live commerce gehaald en de verwachting is dat dit in 2025 verder zal stijgen naar € 120,7 miljoen.

Maar hoort live commerce echt bij de toekomst van online winkelen? Of is het slechts een tijdelijke hype? En hoe kun je als retailer slim gebruik maken van deze trend?

Waarom groeit live commerce zo snel?

Live commerce brengt de kracht van video met directe interactie en verkoop samen. Tijdens een livestream worden door merken of influencers verschillende producten gepresenteerd. Ook wordt de tijd genomen om vragen te beantwoorden van kijkers en worden aankopen gestimuleerd. Live commerce vindt vooral plaats via livestreams op social media (Instagram Live, Facebook Live). Grotere merken houden daarnaast ook steeds vaker hun eigen live shopping event op hun website.

 

De reden dat deze methode zo snel groeit? Bedrijven ervaren dat live events de drempel tot aankopen verlaagd en daarnaast de betrokkenheid van klanten verhoogt. Ook geven live events de mogelijkheid iets toe te voegen aan de online winkelbeleving, namelijk een persoonlijke en interactieve winkelervaring zonder fysiek contact. Een ideale manier om de sfeer van je winkel en het persoonlijke contact ook online door te voeren.

 

  • Tijdens een live commerce event kun je persoonlijk advies geven. Klanten stellen vragen en ze krijgen direct antwoord. Net alsof ze in de fysieke winkel staan.
  • De klant krijgt een beter zicht op het product. Bij een live demonstratie kunnen klanten goed zien hoe een product er precies uitziet, op welke manieren je het kan dragen en hoe het functioneert. 
  • De connectie met de presentator of influencer is ook erg belangrijk bij live commerce. Wanneer er een emotionele connectie ontstaat groeit de vertrouwensband. Dit leidt tot een hogere conversie. 

 

Kortom, live commerce brengt de service en beleving van een fysieke winkel naar het digitale tijdperk. Daarom heeft het ook een grote impact op de retailwereld.

Live commerce: hype of blijvende trend?

Live commerce heeft indrukwekkende resultaten. Zo is er een hogere conversieratio. Tijdens de livestream ontstaat er een gevoel van urgentie en vertrouwen, waardoor de kijkers sneller overgaan tot aankopen. Dit in tegenstelling tot normale e-commerce verkoop. De conversieratio ligt tot 10x hoger tijdens live commerce. Ook voelen de klanten meer binding met de winkel. Ze blijven langer kijken naar livestreams en ze komen vaker terug. 

Maar hoewel het indrukwekkende resultaten zijn, zijn er ook uitdagingen:

  • Een succesvolle livestream valt of staat met een goede webshop. Worden klanten vanuit de livestream doorgeleid naar een webshop waarbij het lastig is om tot de aankoop over te gaan, dan kan dit leiden tot een lagere conversie. 
  • Het voorraadbeheer moet goed op orde zijn. Zo voorkom je een succesvolle livestream waarbij je achteraf orders moet annuleren of verzending moet uitstellen door te weinig voorraad.
  • Niet elk product of merk is geschikt voor live verkoop.
  • Het organiseren van regelmatige livestreams vraagt veel tijd en planning.
  • Het succes van live commerce hangt erg samen met de juiste doelgroep, inhoud en de presentatie.

Live commerce kan absoluut een verschil maken voor merken en winkels. Het is op zijn minst interessant als aanvulling op een bestaande online strategie. De verwachting is dan ook dat live commerce blijvend zal zijn. 

Hoe kun je als retailer slim inspelen op live commerce?

Kies het juiste platform

Bepaal waar jouw doelgroep zich bevindt. TikTok en Instagram zijn goede plekken wanneer je jongere shoppers wilt aanspreken. Met Facebook en Youtube bereik je een breder publiek. Je kunt er ook voor kiezen een live shopping functie te integreren in je eigen webshop. 

Werk samen met influencers of experts

Wanneer je gebruikmaakt van een bekend gezicht voor jouw doelgroep dan vergroot je daarmee het vertrouwen en engagement. Hiervoor kun je samenwerken met een influencer. Het inschakelen van een product expert kan ook zinvol zijn om de voordelen van een product goed uit te leggen tijdens een live event. 

Creëer een gevoel van exclusiviteit

Om kijkers snel over de streep te helpen is het belangrijk een mate van urgentie te creëren. Tijdens live commerce wordt dan ook vaak gebruikgemaakt van redenen om nu te kopen. Hierbij kun je denken aan: 

  • Tijdelijke kortingen die alleen gelden tijdens de livestream
  • Gratis extra’s of exclusieve bundels
  • Een beperkte voorraad die snel uitverkocht zal zijn

Maak het interactief

Laat kijkers vragen stellen. Je kunt polls inzetten en reageren op reacties. Ben je bijvoorbeeld schoenen aan het promoten dan kun je vragen stellen als: onder welk kledingstuk wil je deze schoenen zien? Vervolgens kan de presentator tijdens de livestream zich omkleden in het gewenste kledingstuk. Kijkers krijgen te zien hoe de schoenen staan in combinatie met verschillende items. Hoe meer interactie, hoe groter de kans dat ze blijven hangen en tot aankoop overgaan. 

Meet en optimaliseer

Analyseer welke livestreams het beste werkten. Hierbij kun je kijken naar:

  • Kijkersaantallen en de gemiddelde kijktijd
  • Conversieratio’s en verkochte producten
  • Betrokkenheid van kijkers via reacties en vragen

Door continu te testen en te verbeteren kun je de effectiviteit van je live commerce optimaliseren. 

Hoort live commerce bij de toekomst van jouw winkel?

Live commerce heeft zich al bewezen als een goede manier om online verkopen te stimuleren en klantenbinding te vergroten. Maar het is absoluut geen oplossing die voor alle winkels of merken even passend is. Als je als retailer graag inzet op interactie, exclusiviteit en authenticiteit dan kan live commerce een enorme boost geven voor je online omzet. 

Ga je inzetten op live commerce? Dan is het heel belangrijk om je voorraden up-to-date te houden tijdens live shopping events. Software, zoals Retail2Market kan helpen bij het automatiseren van het voorraadbeheer. Meer over Retail2Market lees je hier.

Pijl recht

Overtuigd?
Schakel Nienke of Fred in.

Vandaag nog beginnen? Bel 085 401 75 00 en start morgen al met online verkopen! Of meld je aan voor ons maandelijkse webinar als je eerst meer wilt weten.

Als je je e-mailadres invoert, krijg je de uitnodiging voor het eerstvolgende webinar in je mail. En je gaat er ook mee akkoord dat we je marketing e-mails over Retail2Market sturen.