Veel kleine(re) zelfstandige winkeliers voelen zich wel eens onzeker over hun bestaansrecht in de toekomst. Hoe zorgen ze ervoor dat ze in het huidige retailklimaat kunnen blijven bestaan en misschien zelfs wel groeien?
Het antwoord ligt vaak bij een omnichannel strategie.
Wat is een omnichannel strategie?
Bij een omnichannel strategie staat je klant centraal. Hierbij maakt het niet uit of de klant via je fysieke winkel, je webshop of een ander online verkoopkanaal bij je koopt. Al deze kanalen zijn met elkaar verbonden en delen dezelfde informatie en uitstraling.
De klant houdt zich namelijk niet bezig met verschillende kanalen. Deze heeft juist een behoefte en wil die behoefte graag zo snel en zo soepel mogelijk vervullen. Dit kan betekenen dat de klant de ene keer graag je winkel inloopt, omdat hij toch in de buurt was en een andere keer graag vanaf de bank een bestelling plaatst. Hierbij verwacht de klant wel dezelfde producten te vinden, met dezelfde service, prijsstelling en de gangbare betaalmogelijkheden.
Voor jou als zelfstandige winkelier betekent een omnichannel strategie dat je alle activiteiten op verschillende platforms op elkaar afstemt. Je zorgt voor een uniforme en consistente merkervaring en daarnaast zorg je ervoor dat je verkoopkanalen in elkaar overlopen.
In de praktijk komt dit vaak neer op het gebruiken van één software oplossing, waarmee verschillende verkoopkanalen aan elkaar worden geknoopt. Op deze manier heb je actuele voorraden en overzicht op je orders. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld online bestellen en ophalen of retourneren in de winkel.
De praktische voordelen van een omnichannel strategie
Steeds meer winkeliers gaan voor een omnichannel aanpak. Dit heeft ook een goede reden: 28% van de Nederlandse retailers zag de afgelopen jaren een positieve impact op hun bedrijf door digitale technologie. Ook zag één op de drie de omzet stijgen dankzij e-commerce. Het combineren van online en offline verkoop en service verhoogt het gemak voor de klant en zorgt ervoor dat je minder verkopen misloopt.
Grote retailers investeren al jaren in een omnichannel aanpak. De zelfstandige winkeliers blijven soms nog achter. Onze meest gehoorde bezwaren zijn dat je als zelfstandige winkelier heel graag de binding met de klanten wilt behouden en dat online verkopen vooral veel gedoe is of lijkt. Maar aan de andere kant horen we ook je zorgen over je bestaansrecht in de toekomst. Gelukkig staat de klant juist centraal bij een goede omnichannel strategie en is het tegenwoordig helemaal niet meer zo’n gedoe om dit te bereiken.
Omnichannel strategie: waar begin je?
Zie je inmiddels het nut van een omnichannel strategie, maar weet je niet goed waar je moet beginnen of hoe je dit in de praktijk brengt? Dan is ons advies om klein en slim te beginnen. Je kunt dit langzaam steeds verder uitbouwen. Als je ervoor zorgt dat je basis goed is, dan is uitbreiden op een later moment een stuk makkelijker.
1. Breng je huidige situatie in kaart
Maak een overzicht van de verkoopkanalen die je op dit moment gebruikt. Heb je al een webshop, of verkoop je alleen in de winkel? Gebruik je een kassasysteem, en zo ja is deze nog actueel en zijn jullie hier nog blij mee? Door inzichtelijk te maken hoe de processen op dit moment lopen, kun je beter bepalen wat er nodig is om zaken te verbinden.
2. Kies een centraal platform
Zorg voor een goed werkende centrale plek van waaruit je je voorraad, productinformatie en bestellingen beheert. Een multichannel software zoals Retail2Market helpt je om zonder technische kennis je kassasysteem, webshop en online marketplaces met elkaar te verbinden.
3. Begin met een extra verkoopkanaal
Je kunt jezelf natuurlijk direct in het diepe gooien, maar je kunt ook rustig opbouwen. Door rustig op te bouwen neem je de tijd om je merkervaring zo consistent over te brengen op de klant. Als je wilt beginnen met online verkopen, kun je bijvoorbeeld beginnen met een eigen webshop. Of juist op één online verkoopplatform zoals bol. Met behulp van een goede multichannel retail software kun je dit vervolgens heel makkelijk uitbreiden.
4. Automatiseer zoveel mogelijk
Hoe minder handmatig en extra werk je hoeft te verrichten, hoe groter de kans is dat de omnichannel strategie voor je gaat werken. Door je voorraadbeheer te automatiseren en je online orders in één centraal systeem af te wikkelen houd je tijd over voor je klanten.
Vraag hulp
Wij begrijpen dat de meeste retailers geen IT-experts zijn. Gelukkig hoef je het ook niet allemaal alleen te doen. Neem de tijd om je goed te laten informeren. We denken graag met je mee.