De wereld blijft zich ontzettend snel ontwikkelen en dit is voor de retailwereld niet anders. De digitale evolutie speelt een grote rol bij de retailtrends: nieuwe technologieën, veranderend consumentengedrag en innovatieve verkoopkanalen. Al deze punten zorgen ervoor dat retailers continu moeten blijven innoveren om interessant te blijven. Welke ontwikkelingen kun jij als winkelier het beste in de gaten houden? Dit zijn 6 belangrijke retailtrends die van invloed zijn op de markt.
6 belangrijkste retailtrends in 2025
1. Hybride winkelen: online en offline worden steeds meer met elkaar verbonden
De grens tussen e-commerce en fysieke winkels vervaagt steeds meer. Consumenten willen flexibel kunnen kiezen tussen online shoppen én de service en beleving van fysieke winkels. Daar ligt dan ook een grote uitdaging voor veel winkeliers. Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten online een vergelijkbare klantbeleving hebben als in de fysieke winkel? En hoe verbind je je webshop en je fysieke winkel op een natuurlijke wijze met elkaar? Hier zijn onze tips:
Dit kan door online dezelfde stijl en sfeer uit te stralen als in de fysieke winkel. Gebruik hiervoor dezelfde kleuren, lettertypen en zorg voor een eenduidige toon in de communicatie. Dit geldt voor e-mails, social media en teksten op de website. Zorg ook voor goede productfoto’s die bijdragen aan de juiste uitstraling.
Wist je dat Retail2Market ook een koppeling kan maken met Fashion Cloud?
- Click & Collect (koop online, haal op in de winkel).
- Return In Store (koop online, breng terug of ruil om in de winkel).
- Digitale paskamers en AR-technologie. Hiermee kunnen klanten producten virtueel testen.
- Persoonlijke styling of kleding advies. Geef klanten de mogelijkheid online een afspraak te maken voor persoonlijke styling en advies in de winkel.
2. Live commerce: online winkelen via live shopping
Live commerce groeit enorm snel en is in 2025 eigenlijk niet meer weg te denken. Steeds meer merken zetten live commerce in op platforms zoals TikTok en Instagram. Met live commerce hebben retailers de kans een directe band op te bouwen met hun klanten.
Daarnaast zijn er tijdens livestreams hoge conversieratio’s te behalen (tot wel 10x hoger dan via traditionele webshops). Een succesvolle livestream valt of staat wel met een goede webshop. Wanneer potentiële klanten niet eenvoudig tot de aankoop over kunnen gaan, heb je kans dat je deze verliest tijdens het aankoopproces.
In onze blog ‘Live commerce: is de toekomst van online winkelen live?’ gaan we dieper in op wat live commerce precies is en hoe het van toegevoegde waarde kan zijn.
3. Duurzaamheid is een trend in de retail
Steeds meer consumenten verwachten van retailers dat ze verantwoorde keuzes maken. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het maximaliseren van hergebruik, minimaliseren van afval en het creëren van een duurzame productlevenscyclus (circulaire businessmodellen). Maar ook om CO2-neutrale leveringen.
Concrete ontwikkelingen die we in de retailmarkt zien zijn:
- Groeiende populariteit van refurbished en tweedehands producten
- Verpakkingsvrije winkels en duurzame bezorgopties
- Transparantie over de herkomst van gebruikte grondstoffen in producten
4. AI en personalisatie: een slimmere klantbeleving
De ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie zie je ook terug in de retailtrends. AI kan jou als retailer helpen bij het analyseren van klantgedrag en het aanbieden van persoonlijke ervaringen. In 2025 zullen er ontwikkelingen zijn in:
- AI-gestuurde productaanbevelingen en dynamic pricing
- Chatbots en voice assistants voor klantenservice
- Voorspellende analyses om vraag en voorraad beter op elkaar af te stemmen
5. Social commerce blijft ook in 2025 doorgroeien
Platforms zoals TikTok Shop (het lijkt erop dat dit in 2025 ook in Nederland beschikbaar wordt), Instagram Shopping en Pinterest Marketplace worden steeds belangrijker als verkoopkanalen. Social commerce is vooral bedoeld om spontane aankopen te stimuleren en directe interactie te hebben met klanten.
De ontwikkelingen in social commerce betekent het volgende voor retailers:
- Nieuwe kansen om jongere doelgroepen te bereiken
- Grotere rol voor influencers of community-based shopping
- De customer journey wordt korter. In plaats van dat een klant specifiek op zoek was naar jouw product komt de klant het product ‘toevallig’ tegen. Dus van ontdekken naar kopen in slechts een paar klikken.
6. Digitale advertenties in de winkel: de fysieke winkel als media platform
Één van de retailtrends van 2025 is dat het steeds populairder wordt om digitale advertenties in de winkel te plaatsen. Je ziet steeds vaker schermen in winkels waar merken advertentieruimte kunnen inkopen en klanten gerichte aanbiedingen krijgen.
Retailers en merken kunnen op deze manier gezamenlijk de klantbeleving en de conversie verbeteren. De schermen kunnen gebruikt worden voor:
- Realtime promoties, productaanbevelingen en interactieve content.
- AI-gestuurde advertenties die worden getoond op basis van een analyse van het winkelgedrag, de locatie en klantprofiel
Flexibiliteit en innovatie blijven belangrijke ontwikkelingen in de retailwereld
Steeds vaker gaat het om de klantbeleving, de personalisatie en de duurzaamheid. Winkeliers die in staat zijn met trends mee te gaan, nieuwe technologieën uit te proberen en te omarmen zullen in de toekomst een beter bestaansrecht hebben. De digitale evolutie zal grote veranderingen met zich meebrengen. De vraag is hoe snel jij hier in mee kunt en wilt gaan?
Bij Retail2Market houden we de ontwikkelingen scherp in de gaten. Wij zullen blijven doorontwikkelen en aansluiten op belangrijke (digitale) retailtrends. Benieuwd hoe Retail2Market jou kan helpen je winkelprocessen meer toekomstbestendig in te richten? Plan dan een demo of maak een afspraak.