In de afgelopen jaren haalden retailketens en online marktplaatsen een groot deel van de retailomzet binnen. Wat betekent dit voor de kleine winkeliers? Lokale winkels hebben nog altijd voordelen ten opzichte van de grote spelers. In deze blog lees je hoe je als zelfstandige retailer de kracht van lokaal kunt benutten om succesvol te blijven. Mocht je de ambitie hebben, dan kun je als lokale winkelier zelfs groeien met deze tips.
Tip 1: Persoonlijke service en klantbeleving
Grote ketens standaardiseren vaak veel. Winkels zijn vaak groter en er lopen veel verschillende medewerkers rond. Als we het dan hebben over de kracht van lokaal is dit waar je als kleine winkelier een groot verschil kan maken. Als lokale winkelier heb je de mogelijkheid een persoonlijke en unieke winkelervaring te bieden aan klanten. Veel klanten vinden het fijn als ze worden herkend wanneer ze terugkomen en goed advies krijgen.
Met extra services zoals maatwerk, advies op afspraak en exclusieve producten verbinden klanten zich aan jouw winkel.
Tip 2: Lokale betrokkenheid en community opbouw
Als lokale winkelier heb je automatisch een sterke binding met één specifieke regio. Waar grote ketens zich richten op grote steden en landen, kunnen jullie je richten op jullie eigen omgeving. De kracht van lokaal zit hem dan ook in het opbouwen van een lokaal ambassadeursschap. Dit doe je door samenwerkingen aan te gaan met andere ondernemers. Lokale evenementen, verenigingen en sportclubs te ondersteunen. Je verhoogt hiermee je zichtbaarheid en vergroot de betrokkenheid van klanten. Op deze manier weet jij je klanten, die graag lokaal kopen, optimaal te bereiken.
Wil je het echt goed aanpakken? Dan kan je met coopetition (samenwerking tussen concurrenten) net een stapje extra nemen. Als lokale winkeliers kun je door middel van gezamenlijke marketing en slimme samenwerkingsverbanden het winkelgebied extra (of nieuw) leven inblazen. Zo zorg je met elkaar voor een goed bezochte winkel, winkelstraat of winkelgebied.
Tip 3: Flexibiliteit en snel inspelen op trends
Als lokale winkelier heb je korte lijntjes. Dit betekent dat je het vermogen hebt om snel in te spelen op een veranderende markt. Een nieuwe social media trend? Er is vrij weinig wat je tegenhoudt om het meeste uit zo’n trend te halen. Dat is de kracht van lokaal. Grote ketens hebben veel meer tijd nodig om veranderingen door te voeren. Kortom, maak optimaal gebruik van je flexibiliteit. Houd je ogen open voor (korte) trends en speel hierop in.
Tip 4: Slim gebruik van technologie
De kracht van lokaal betekent niet dat je klein moet denken. Je fysieke winkel kan dan lokaal zijn, maar hierdoor hoef je je niet te laten beperken. Met digitale tools heb je de mogelijkheid je bereik te vergroten. Dit kan bijvoorbeeld met een gebruiksvriendelijke webshop, social media marketing en verkopen op marktplaatsen zoals bol.
Met een slimme voorraad- en orderbeheer oplossingen zoals Retail2Market hoeft voorraadbeheer en orderverwerking geen obstakel te worden. Door zowel fysiek als online te verkopen heb je een groter bereik en bereik je ook de lokale klanten die liever online shoppen.
Tip 5: Offline en online met elkaar combineren (omnichannel retail)
Door een combinatie tussen online en offline winkelen aan te bieden kun je beide kanalen met elkaar verbinden. Zo kun je bijvoorbeeld een “Click&Collect” mogelijkheid aanbieden bij het online winkelen. Klanten komen dan alsnog in de winkel om de producten af te halen.
Daarnaast kun je klanten de mogelijkheid geven online afspraken te maken. Bijvoorbeeld voor persoonlijk advies in de winkel of voor een groepsevenement. Door online en offline met elkaar te verbinden, vergroot je je kansen.
Tip 6: de kracht van lokaal: je eigen unieke verhaal
Als lokale winkelier heb je de mogelijkheid je eigen unieke verhaal te delen. Dit kan in je winkel, via je website en social media. Waarom ben je deze winkel begonnen? Is het een familiebedrijf dat al generaties is doorgegeven? Wat maakt jouw collectie uniek? Storytelling in retail helpt bij het opbouwen van een band met klanten. Wil je meer weten over hoe je storytelling kunt inzetten? Lees dan deze blog.
De kracht van lokaal als wapen tegen grote spelers
Grote ketens hebben veel middelen, maar als lokale winkelier heb je ook voordelen die zij niet hebben: een directe verbinding met je klanten, flexibiliteit en een authentieke winkelervaring. Door het maken van slimme keuzes, het aangaan van samenwerkingen en het benutten van technologie kun je je positie versterken. Zo blijf je ook succesvol in een veranderende retailwereld.
Wil jij je lokale winkel efficiënter maken en slimmer verkopen? Ontdek hoe Retail2Market kan helpen met voorraadbeheer en online verkoop. Plan een demo en ervaar het zelf!