Storytelling in retail: hoe lokale winkeliers zich kunnen onderscheiden

Als lokale winkelier heb je meer te bieden dan alleen producten. Klanten komen vaak niet alleen bij jou vanwege je producten, maar ook vanwege de ervaring, de sfeer en het persoonlijke contact. Storytelling in retail kan je helpen om jouw unieke verhaal te vertellen en een (nog betere) emotionele connectie te ontwikkelen met je klanten. Maar wat houdt storytelling in retail nu precies in en hoe pas je het op de juiste manier toe in jouw winkel?

Wat is storytelling in retail?

Als we het hebben over storytelling in retail, dan hebben we het over het vertellen van jouw verhaal rondom je winkel en merk. Het gaat hierbij niet alleen om wat je verkoopt, maar vooral ook om waarom je iets verkoopt. Je hebt hierbij aandacht voor welke emotie of beleving je aan je klanten wilt meegeven bij de verkoop van een product.

Voor lokale winkeliers is storytelling in retail een heel krachtige manier om zich extra te onderscheiden van grote winkelketens. Jouw verhaal kan helpen klanten te overtuigen bij jou in de winkel te kopen of op jouw webshop, in plaats van bij een (anonieme) online verkoop gigant.

Waarom is storytelling in retail belangrijk voor lokale winkeliers?

Voor grote winkelketens is het vaak makkelijker te concurreren op prijs en gemak. Als lokale winkelier heb je de kans om op een andere manier onder de aandacht te komen bij je (potentiële) klanten. Namelijk, met een authentiek verhaal en persoonlijke service. Storytelling in retail helpt je:

  • Klanten emotioneel te binden aan je winkel of merk
  • Te onderscheiden van grotere concurrenten
  • Een herkenbare en vertrouwde winkelervaring te creëren
  • Meer mond-tot-mondreclame en loyale klanten te genereren

Hoe pas je storytelling in retail in de praktijk toe?

Storytelling in retail klinkt misschien heel groots en ingewikkeld, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Waarschijnlijk heb je als lokale winkelier zelfs al een mooi verhaal dat wacht om verteld te worden. Waar het vooral om gaat is hoe je dit op een natuurlijke manier verwerkt in de fysieke winkelervaring, de online winkelervaring en de marketing. Hoe je dit precies doet? We hebben een aantal praktische tips voor je op een rij gezet.

1. Vertel het verhaal achter je winkel

Klanten vinden het vaak leuk om te weten hoe je bent begonnen. Is het een familiebedrijf? Ben je gestart met een passie voor mode? Deel jouw reis naar en persoonlijke waarden die jouw winkel uniek maken.

Probeer klanten te betrekken bij jouw verhaal. Heb je een familiebedrijf en is er een klant die al jaren komt? Dus bijvoorbeeld ook al door jouw opa of oma werd geholpen? Met het verhaal van deze klant kun je jouw verhaal versterken of nog eens vanuit een andere hoek onder de aandacht brengen.

2. Benadruk vakmanschap en passie in je collectie

Als lokale winkelier heb je vaak met zorg je collectie samengesteld. Het verhaal over persoonlijke keuzes in collecties en waarom je deze keuzes hebt gemaakt, kun je als lokale winkelier veel beter vertellen dan grote winkelketens. Kort gezegd: een ideale kans om storytelling in retail toe te passen.

Vertel over hoe je jouw assortiment samenstelt, waarom je kiest voor bepaalde merken en stijlen. Vertel ook welke trends een inspiratiebron waren tijdens het samenstellen van de collectie. Zo laat je aan klanten zien dat achter je hele collectie bewuste keuzes zitten en laat je ook je passie voor mode zien.

Je kunt dit verhaal delen op social media. Door de volgers mee te nemen in het proces van het samenstellen van de collectie. Van inspiratie die je op beurzen hebt opgedaan tot gesprekken met leveranciers.

In de winkel kun je ook het verhaal delen. Zo kun je bij of aan (bijzondere) producten een korte beschrijving hangen met een uitleg waarom deze zijn geselecteerd, hoe ze passen in de stijl van de winkel en voor welke gelegenheden je dit product onder andere voor je ziet.

3. Maak klanten onderdeel van je verhaal

Betrek je klanten op een actievere manier bij je winkel. Dit kan natuurlijk door middel van reviews of het delen van een foto van hun favoriete aankoop op social media.

Als mode-winkelier kun je er bijvoorbeeld voor kiezen een fotoshoot te organiseren. Waarbij je vaste klanten uitnodigt voor een speciale avond met stijladvies. Klanten kunnen vervolgens hun favoriete outfit kiezen. Deze kun je dan fotograferen en delen op social media met het klantverhaal erbij. Waarom deze outfit, of deze samenstelling?

4. Gebruik lokale storytelling

Vaak maak je als lokale winkelier ook deel uit van een gemeenschap. Je kunt hier gebruik van maken door je te binden aan lokale evenementen of samenwerkingen aan te gaan met andere lokale ondernemers. Samenwerken met andere winkels kan helpen je zichtbaarheid te vergroten.

Samen sta je soms sterker
Heeft je stad of dorp een aantal kleine lokale schoenen- mode- en lifestyle winkels? Dan kun je ervoor kiezen een gezamenlijke webshop te starten waar klanten producten van meerdere lokale ondernemers kunnen kopen. Dit maakt het voor klanten makkelijker om ook online lokaal te blijven winkelen, terwijl winkeliers een gezamenlijk verhaal kunnen vertellen en kunnen profiteren van elkaars klantenbestand en marketinginspanningen.
Retail2Market kan jullie helpen dit op een eenvoudige manier te realiseren.

5. Breng je online en offline verhaal samen

Storytelling in retail heeft het meeste effect als het overal consistent wordt toegepast. Dus in je winkel, op social media en op je webshop. Gebruik dezelfde kleuren en vertelstijl, zodat klanten zowel fysiek als online dezelfde sfeer ervaren.

Maak van je winkel een beleving

Wil je opvallen in een wereld waar grote ketens en online platformen de standaard zetten? Dan is storytelling in retail één van de belangrijkste tools die je kunt inzetten. Door jouw unieke verhaal te delen en klanten mee te nemen in de beleving, bouw je dagelijks aan een loyale klantenkring. Deze klanten kopen niet alleen bij jou, maar worden ook ambassadeur van jouw winkel.

Wil jij minder tijd kwijt zijn aan het onderhouden van je webshop, zodat je meer tijd overhoudt voor storytelling in retail? Neem dan contact met ons op. We hebben hele handige oplossingen!

Pijl recht

Overtuigd?
Schakel Nienke of Fred in.

Vandaag nog beginnen? Bel 085 401 75 00 en start morgen al met online verkopen! Of meld je aan voor ons maandelijkse webinar als je eerst meer wilt weten.

Als je je e-mailadres invoert, krijg je de uitnodiging voor het eerstvolgende webinar in je mail. En je gaat er ook mee akkoord dat we je marketing e-mails over Retail2Market sturen.