Als (kleine) winkelier je webshop laten opvallen tussen de vele zoekresultaten is niet makkelijk. Toch weet je inmiddels dat je er als retailer bijna niet meer omheen kan. Een succesvolle retailbusiness, nu en in de toekomst, heeft ook succes met online verkopen. Dit vraagt om een goede online verkoopstrategie, een manier om meer klanten online te bereiken en tegelijkertijd niet te veel in te leveren op je marges.
Maar hoe ga je om met marktplaatsen voor je online verkoopstrategie? Is het een slimme zet of zonde van de moeite? De aantrekkingskracht die marktplaatsen hebben is overduidelijk. Het lijkt heel aantrekkelijk om je producten op grote platforms aan te bieden om zo een groot publiek te bereiken. Maar wat betekent dit nou eigenlijk echt voor je winkel, je marges en je online verkoopstrategie? In deze blog nemen we je verder mee in dit vraagstuk.
De aantrekkingskracht van marktplaatsen
Het is niet onbekend dat marktplaatsen zoals bol. een enorme jaaromzet behalen. Met een omzet van zo’n 4 miljard euro in 2023 is het de grootste marktplaats van Nederland. Als winkelier is het dan ook heel aantrekkelijk om je producten op bol. te plaatsen. Zo heb je meer zichtbaarheid, meer klanten, en hopelijk ook meer omzet. Maar als je voorbij deze aantrekkelijke punten kijkt, dan weet je dat je als winkelier ook tegen veel zakelijke uitdagingen aanloopt bij het verkopen op bol..
Complexiteit bij online verkopen
Eenmaal gestart met online verkopen via je webshop en externe marktplaatsen zoals bol., merk je al snel dat er meer bij komt kijken dan alleen wat producten uploaden. Wat op zichzelf al een hele tijdrovende klus kan zijn als je dit handmatig op meerdere kanalen moet doen. Met alleen een goed plan voor je online verkoopstrategie ben je er dus niet.
Hoe zit het bijvoorbeeld met je voorraadbeheer? Als je het laatste item verkoopt in de winkel, moet je dan handmatig al je online verkoopkanalen langs om je voorraad aan te passen? Wat als je dat vergeet? Dubbele verkopen is een groot risico, zeker als je werkt met kleine voorraden.
Wanneer je verkoopt via externe marktplaatsen zoals bol., dan zitten daar extra kosten aan verbonden. Dit is op zich logisch, je maakt nu eenmaal gebruik van hun platform en naamsbekendheid, maar het vraagt ook om na te denken over je prijsstrategie. Wat is de juiste prijs voor je producten op bol.? Hoe zorg je dat je concurrerend bent zonder dat je je marges verliest? Ook regels rondom verzenden en verzendkosten kunnen per marktplaats verschillen en zorgen ervoor dat je hierin keuzes moet maken.
Als laatste heb je te maken met de orderverwerking. Elk online verkoopkanaal vraagt weer om een andere afhandeling. Het bijhouden van de administratie en het correct verwerken van orders wordt al snel zeer tijdrovend, waardoor je extra moet investeren in personeel.
Dit alles maakt dat het handmatig beheren en verkopen op marktplaatsen niet zo rooskleurig is als vooraf wordt gedacht. Er zijn een hoop uitdagingen die meer energie en tijd kosten dan dat je vooraf misschien kan inschatten. Maar hier komt Retail2Market in beeld.
Retail2Market: jouw partner voor een slimme online verkoopstrategie
Retail2Market is een systeem dat de bovenstaande uitdagingen voor je oplost. We begrijpen de uitdagingen waar de winkeliers voor staan bij online verkopen. Met onze software willen we graag kleinere winkels helpen de eerste succesvolle stappen te kunnen zetten in de complexe wereld van online verkopen.
Allereerst hebben we ervoor gezorgd dat je flexibiliteit hebt om je prijsstrategie te optimaliseren. Wanneer je een product op verschillende marktplaatsen aanbiedt, kun je per marktplaats bepalen welke prijs het beste past bij je doel. Wil je een prijs die past bij marge optimalisatie? Kies je voor een prijs die helpt bij naamsbekendheid of het verkopen van hoge volumes? Via Retail2Market stel je unieke prijzen in per marktplaats en kun je deze aanpassen op basis van vraag, seizoen of concurrentie.
We ondersteunen ook bij het inzichtelijk maken van ‘verborgen’ kosten. Denk bijvoorbeeld aan de verzendkosten, commissies van marktplaatsen en eventuele retourkosten. Zo hebben we voor bol. een handige prijscalculator ingebouwd.
Als laatste verzorgd Retail2Market een geautomatiseerde processen. Zo is het systeem gekoppeld aan je kassa. Dit zorgt voor real-time voorraad updates voor al je verkopen, dus ook je online verkopen op marktplaatsen worden direct bijgewerkt in je kassa voorraad.
Met centrale orderverwerking hoef je minder tijd te besteden aan de administratieve rompslomp en vereenvoudig je het klaarmaken en verzenden van de online bestellingen. Zo heb je meer tijd over voor je het verder uitzetten van je online verkoopstrategie en het behalen van je doelen.
De vraag: samenwerken of niet?
Marktplaatsen zijn zeker geen one-size-fits-all oplossing. Voor sommige winkels is het een geweldige manier om nieuwe klanten te bereiken en de omzet te verhogen. Voor anderen zijn de kosten en de complexiteit die het met zich meebrengt de voordelen niet waard.
De sleutel hierin is om slim te starten. Je hoeft niet direct volledig in te zetten. Begin klein, zo behoud je de controle en blijven de kosten laag. Je kunt op een laagdrempelige manier ontdekken of marktplaatsen de juiste keuze zijn voor jouw winkel. Door Retail2Market in te zetten maak je het beheren van je online verkoopkanalen eenvoudig, ook als je net begint.
Benieuwd of je verkopen op online marktplaatsen wel aandurft met Retail2Market? Neem contact met ons op voor een demo. We laten je graag zien hoe je marktplaatsen slim kunt inzetten voor jouw online succes.