Jouw winkel efficiënt laten groeien? Dat kan met een Order Management Systeem (OMS)!

Wanneer je als winkelier wilt groeien, krijg je al snel te maken met verschillende uitdagingen. Hoe hou je het overzicht als bestellingen binnenstromen via verschillende verkoopkanalen? Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers begrijpen hoe ze op elk verkoopkanaal orders moeten afwikkelen? En hoe zit het eigenlijk met het in orde houden van je winkelvoorraden? In deze blog lees je hoe een Order Management Systeem (OMS) je kan helpen deze uitdagingen te overwinnen, zodat ook jij slim kan groeien!

Waarom groeien vaak ook chaos betekent

Wanneer je je winkel wilt opschalen of laten groeien betekent dit vaak dat je verkoopkanalen moet toevoegen. Dit kunnen extra fysieke winkels zijn, maar ook online kanalen zoals een webshop en marktplaatsen (denk bijvoorbeeld aan bol). Deze extra kanalen zorgen natuurlijk voor meer omzet, maar ze brengen ook complexere processen met zich mee:

  • Meer bestellingen:
    meer verkoopkanalen betekent dat als je het goed doet ook meer bestellingen. Handmatig orders verwerken wordt al snel onoverzichtelijk.
  • Voorraadproblemen:
    als je voorraad niet realtime wordt bijgewerkt en gesynchroniseerd met alle kanalen heb je kans op fouten, zoals dubbele verkopen.
  • Veel tijd kwijt met administratie:
    inloggen op verschillende verkoopkanalen om orders af te handelen, handmatig bijwerken van de administratie en orderverwerking uitvoeren.

    Kortom: wanneer je één of twee fysieke winkels hebt en daarnaast nog verkoopt via een online webshop en één marktplaats, dan is je orderbeheer al snel een chaos. 

Hoe een Order Management Systeem (OMS) jouw groei ondersteunt

Zijn bovenstaande punten zaken die je tot nu toe hebben tegengehouden om je winkel te laten groeien? Dan is het slim om eens te kijken naar hoe een OMS je kan helpen al deze uitdagingen op te lossen. Hierdoor wordt groeien, zonder bijvoorbeeld flink op te schalen in personeel of tijdsinvestering, veel realistischer.

Een OMS biedt de mogelijkheden die je nodig hebt om de complexere processen soepel te laten verlopen, ook als je winkel groeit. Een OMS helpt bij:

  • Centraal orderbeheer: al je bestellingen die je ontvangt op de verschillende verkoopkanalen worden verzameld. Je ziet deze vervolgens in één overzichtelijk dashboard terug, waar je de orders kunt verwerken.
  • Realtime voorraadbeheer: je voorraden worden automatisch up-to-date gehouden op al je verkoopkanalen. Zo heb je nooit dubbele verkopen.
  • Simpele orderverwerking: je hoeft je medewerkers alleen maar instructies te geven over één systeem. Het systeem biedt daarnaast ondersteuning bij afhandeling van de bestellingen. Zoals het aanmaken van verzendlabels en orderpicklijsten. Hierdoor werken medewerkers efficiënt en houden ze meer tijd over voor andere werkzaamheden.

    Inhoudelijk meer weten over een Order Management Systeem? Lees dan hier verder.

Praktijkvoorbeeld: slim groeien met een OMS

Lisa, eigenaresse van een modezaak, besloot twee jaar terug haar winkel verder uit te breiden. Ze wilde dit doen door te starten met online verkopen. Ze was best gemotiveerd, dus ze ging van start met verkopen op een eigen webshop en op bol. De eerste weken verliepen best rustig. Ze kreeg af en toe een bestelling binnen en ze kon het verwerken van de orders goed bijhouden.

Maar toen begon het aantal bestellingen toe te nemen en merkte ze al snel dat het te veel werd. Ze had last van dubbele verkopen en er slopen fouten in bij het verzenden van de producten. Ze had eigenlijk een extra medewerker nodig om de orders goed te kunnen beheren. In de weekenden begon het handmatig bijwerken van de voorraden haar enorm te frustreren en ze twijfelde of ze misschien helemaal moest stoppen met online verkopen.

Lisa besloot uiteindelijk te investeren in een OMS. Het was een stuk goedkoper dan het inzetten van een extra medewerker. Dankzij het centraal kunnen beheren van haar verkopen kon Lisa haar winkel laten groeien zonder dat zij, haar medewerkers of haar klanten daaronder leden.

Waarom Retail2Market een goede partner is als je wilt groeien

Bij Retail2Market begrijpen we dat juist bij groei grote (nieuwe) uitdagingen horen. We hebben een Order Management Systeem ontwikkeld dat winkeliers eenvoudig helpt opschalen, zonder dat ze daarmee zichzelf laten overlopen in extra werk. Het is een betaalbare oplossing die ook zeer geschikt is voor kleine winkeliers.

Is jouw winkel klaar voor groei?

Dankzij een OMS kan je niet alleen groeien, maar kan je dit ook op een slimme en gecontroleerde manier doen. Medewerkers kunnen bestellingen efficiënt verwerken, je klanten blijven tevreden en je winkel wordt schaalbaar. Je kunt in stappen meerdere verkoopkanalen toevoegen.

Benieuwd hoe de Order Management Software van Retail2Market jouw winkel kan helpen groeien? Neem dan vandaag nog contact met ons op en ontdek de mogelijkheden.

Pijl recht

Overtuigd?
Schakel Nienke of Fred in.

Vandaag nog beginnen? Bel 085 401 75 00 en start morgen al met online verkopen! Of meld je aan voor ons maandelijkse webinar als je eerst meer wilt weten.

Als je je e-mailadres invoert, krijg je de uitnodiging voor het eerstvolgende webinar in je mail. En je gaat er ook mee akkoord dat we je marketing e-mails over Retail2Market sturen.