Wat is multichannel software en hoe kan het jouw retailbedrijf versterken?

Multichannel software helpt winkeliers om producten via meerdere verkoopkanalen te beheren, zoals een webshop en marktplaatsen, vanuit één centraal systeem.

Ben jij als winkelier het liefste bezig met je winkel? Het samenstellen van je assortiment, het contact met je klanten. Misschien zijn dit zelfs wel de drijfveren waarom je ooit begonnen bent. Je zorgt ervoor dat je winkel representatief is, de juiste uitstraling heeft en mogelijk doe je af en toe aan wat promotie via lokale activiteiten of het adverteren in een lokale krant.

Maar… hoe zit het met je online aanwezigheid? Heb je al een webshop die een echte aanvulling is op je fysieke winkel? Is het iets waar je met plezier tijd in investeert? Of is het een energievreter en een zorgenkindje? Maar ook weet jij dat je aan online verkopen haast niet meer ontkomt.

Hier komt multichannel software in beeld. In deze blog geven we meer informatie over multichannel verkoop, leggen we uit wat multichannel software is en hoe het jou als winkelier kan helpen om online groei te realiseren, zonder dat het ten koste gaat van jouw energie.

Hoe zichtbaar is jouw online winkel?

Heb je de afgelopen tijd stilgestaan bij jouw online zichtbaarheid? Is jouw winkel online zichtbaar? Verkoop je op verkoopplatformen zoals bol? Zo ja, hoeveel procent van je omzet komt momenteel binnen via deze online verkoopkanalen? Misschien ben je hier al heel tevreden over, maar het kan natuurlijk ook dat je dit percentage heel graag wilt laten groeien. Soms is het lastig om te zien waar je moet beginnen om dit voor elkaar te krijgen.

Het kan natuurlijk ook dat jij behoort tot de groep winkeliers die nog helemaal geen webshop heeft. Misschien een hele bewuste keuze, maar als bezwaren, zoals ‘het lijkt te ingewikkeld’, of ‘we gaan nooit opvallen tussen alle grote spelers’, de voornaamste redenen zijn, lees dan vooral verder.

Wat is multichannel verkoop?

Multichannel verkoop betekent dat je jouw producten via meerdere kanalen verkoopt. Hierbij kun je denken aan een combinatie van je fysieke winkel en een webshop, eventueel aangevuld met externe marktplaatsen, zoals bol of andere online niche platformen (denk aan To Be Dressed). Via elk kanaal hanteer je een andere verkoopstrategie, maar gezamenlijk zorgen ze ervoor dat je een groter bereik hebt en een breder klantenbestand. 

Wanneer je verkoopt via meerdere verkoopkanalen kan het beheren van al deze kanalen heel ingewikkeld worden. Dit is waarom er multichannel software oplossingen bestaan. Een multichannel software helpt je om alle kanalen overzichtelijk te beheren vanuit één centraal systeem. Hierdoor ben je veel minder tijd kwijt en voorkom je fouten. 

Wat doet multichannel software voor jouw winkel?

Een multichannel software biedt jou als winkelier de mogelijkheid om al je verkoopkanalen te integreren en te beheren. Enkele voordelen van een multichannel software zijn:

  • Realtime voorraadbeheer: je voorraad wordt automatisch bijgewerkt bij verkopen in je fysieke winkel, webshop en andere verkoopkanalen.
  • Eenvoudig orderbeheer: bestellingen en retouren verwerk je vanuit één centrale plek. Je hoeft dus niet meer in te loggen op verschillende platformen om je orders te verwerken.
  • Flexibele prijsstrategieën: met multichannel software kun je eenvoudig je verkoopprijzen aanpassen per verkoopkanaal. Zo heb je grip op je marges en kun je verschillende verkoopstrategieën toepassen.
  • PIM-module (Product Information Management): door het snel en eenvoudig toevoegen van afbeeldingen en teksten kun je je producten aantrekkelijk online plaatsen.

Kortom, allemaal automatiseringen die je tijd besparen en helpen onnodige fouten te voorkomen. Zo heb je als winkelier meer ruimte om tijd te besteden aan jouw meest favoriete werkzaamheden.

Waarom investeren in multichannel software een goed idee is?

Wanneer je investeert in multichannel software dan investeer je ook in de toekomst van je winkel. Naast dat het veel gemak biedt, helpt het je ook je winkel schaalbaarder en succesvoller te maken. Dit komt mede door:

  • Meer omzet: door je producten aan te bieden op verschillende verkoopkanalen vergroot je je bereik en trek je meer klanten aan.
  • Betere klantbeleving: als je voorraden kloppen en de afhandeling van bestellingen soepel verloopt, zorgt dit ervoor dat je klanten tevreden zijn en graag nog een keer bij je komen winkelen.
  • Efficiëntie: door te automatiseren bespaar je veel tijd en voorkom je fouten. Zo kan je team effectiever werken en hoef je ze ook nog eens alleen maar te trainen in het gebruiken van één orderafhandelingssysteem.

 

Conclusie: slim verkopen via meerdere kanalen

Multichannel software is geen luxe software die alleen gebruikt kan worden door de grote winkelketens. Als kleine winkelier kan juist deze retail software je verder helpen, om te groeien in een competitieve online wereld. Klein of groot? Multichannel software helpt je jouw winkel toekomstbestendig te maken. 

Meer weten? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag over alle mogelijkheden van onze multichannel retail software oplossing. 

Veelgestelde vragen over multichannel software

Mogelijk heb je nog vragen na het lezen van deze blog. Hier geven we je graag nog wat meer informatie.

Met multichannel software kunnen winkeliers hun online verkopen op één plek beheren. Het maakt hierbij niet uit of de verkopen van de webshop of van andere marktplaatsen komen. De multichannel software maakt het daarbij eenvoudig om de voorraad synchroon te houden en prijzen te beheren.

Dankzij multichannel software kunnen retailers efficiënter werken. Het voorraadbeheer is geautomatiseerd en de orderafhandeling geoptimaliseerd. Hierdoor bespaar je als winkelier tijd en voorkom je fouten.

Multichannel software is ideaal voor winkeliers die zowel online als offline verkopen en hun processen willen stroomlijnen en opschalen.

Pijl recht

Overtuigd?
Schakel Nienke of Fred in.

Vandaag nog beginnen? Bel 085 401 75 00 en start morgen al met online verkopen! Of meld je aan voor ons maandelijkse webinar als je eerst meer wilt weten.

Als je je e-mailadres invoert, krijg je de uitnodiging voor het eerstvolgende webinar in je mail. En je gaat er ook mee akkoord dat we je marketing e-mails over Retail2Market sturen.